השנה, פרויקט "רב קו לכל ילד וילדה" התרחב והעמיק את שורשיו במערכת החינוך. השתתפו בפרויקט למעלה מ2000 תלמידים, ב10 בתי ספר, ב8 רשויות שונות. הדבר נעשה באמצעות שיתופי פעולה מרגשים בבתי ספר ברחבי הארץ – יהודים וערבים, חינוך כללי וחינוך מיוחד, בית ספר לילדי פליטים (רובם ללא תעודת זהות או דרכון) . הפעילות כללה עבודה עם התלמידים, אך גם השתלמויות לצוות החינוכי ועבודה צמודה עם הרשויות המקומיות.
ייחודו של הפרויקט טמון בכך שהוא מקרב את הילדים באופן מעשי לשימוש בתחבורה הציבורית, ומעניק להם כישורי חיים אמיתיים: היכולת להגיע בכוחות עצמם לחוגים, למפגשים עם חברים או לבית הספר – בצורה עצמאית, נגישה, בטוחה ומשמעותית.
הפעילות לא הסתכמה בכרטיס הרב-קו – אלא כללה שיעורים חווייתיים, תכנון מסלולים, דיונים על ערכים, ונסיעות אמיתיות בתחבורה ציבורית. המפגש המוחשי עם האוטובוס העירוני עורר בילדים שמחה, סקרנות והבנה חדשה על האפשרויות שנפתחות בפניהם – והפתיע גם את הצוותים החינוכיים.
🌱 הערכים שעמדו בלב הפרויקט
עצמאות – ילדים רוכשים ביטחון וכלים לנוע לבדם במרחב העירוני.
שוויון – תחבורה ציבורית נגישה לכולם, ללא הבדל מגדר, מוצא, מצב כלכלי או מקום מגורים.
קיימות – שימוש באוטובוס במקום ברכב פרטי מפחית זיהום ופקקים.
שייכות והתמצאות מרחבית – היכרות עם העיר, המרחב הציבורי ועם שירותי התחבורה – מפתחת תחושת שייכות ובטחון אישי.
כישורי חיים – תכנון מסלול, קריאת לוחות זמנים, בחירה נכונה והתנהלות במרחב הציבורי.
🚌 פעילות בבתי הספר
אהוד מנור, פתח תקווה
הפעילות שולבה עם תוכנית לבטיחות בדרכים, בהובלת רכזת זהירות בדרכים מדהימה. הדגש היה על שימוש אחראי בתחבורה הציבורית, הבנת כללי התנהגות, ועידוד לסגנון חיים עצמאי ובטוח.
יסודי עין אבראהים, אום אל-פחם
העירייה הובילה את הפרויקט במסגרת אשכול רשויות החוף. הפעילות התקיימה בשיתוף פעולה מקומי, עם דגש על שילוב התחבורה הציבורית בחיי היום-יום של התלמידים.
חטיבת ביניים אבן סינא, כפר קרע
הפעילות כללה תכנון מסלולי נסיעה בתחבורה ציבורית כמקביל לתכנון מסלול החיים. התלמידים עסקו במשמעות של קבלת החלטות, אחריות וראייה קדימה. ביה"ס אף נערך לחנוך את תלמידי בתי הספר היסודיים בשנת הלימודים הבאה – ולייצר רצף חינוכי.
יסודי ו', טירה
תלמידים מכיתות א'-ו' קיבלו כרטיסי רב-קו ונסעו לראשונה בחייהם באוטובוס ציבורי. התרגשות הילדים הייתה עצומה, והם גילו להפתעתם ששירות התחבורה הציבורית בעירם מאפשר להם להגיע למקומות רבים – בקלות, בזול ובביטחון.
בית ספר אל אנדלוס, בקה אל גרביה
הפעילות התקיימה בהובלת רכז זהירות בדרכים ברשות המקומית, וכללה הרצאה של מתכננת התחבורה הציבורית של הרשויות הערביות באזור.
סיני, רמלה
בית הספר לחינוך מיוחד ראה בפרויקט הזדמנות לפיתוח כישורי חיים משמעותיים. הילדים נסעו באוטובוס ובקווים עירוניים, ובמסגרת הטיול השנתי אף נסעו ברכבת לתל אביב. אחת הדוגמאות המרגשות הייתה של תלמיד שנסע באופן עצמאי ל"צו ראשון" – הכנה לחיים הבוגרים ולשירות בצה"ל.
🎉 רגעי שיא
החוויה המרגשת והמשמעותית ביותר הייתה הנסיעה באוטובוס. עבור ילדים רבים זו הייתה נסיעה ראשונה – מלאה גאווה, עצמאות והתרגשות. עבור הצוותים – זו הייתה הזדמנות לראות את תלמידיהם פורחים, סקרנים ונלהבים, תוך כדי לימוד מעשי על מציאות חייהם.
🧭 מבט לעתיד
בטווח הקצר – הילדים רכשו כישורים מעשיים, תחושת מסוגלות ושמחה.
בטווח הארוך – הם ציידו את עצמם בכלים שיאפשרו להם להיות עצמאיים, ניידים, מעורבים ומודעים – בכל תחום בחיים.
🗣️ מה אנחנו אומרים למי שטרם הצטרף?
אם אתם מנהלים, רכזים או אנשי חינוך – זוהי ההזדמנות לחולל שינוי אמיתי.
"רב קו לכל ילד וילדה" הוא לא עוד פרויקט – זו תשתית לחיים. הוא נותן לילדים שלכם את האפשרות לנוע בעולם באופן שוויוני, עצמאי ובטוח – ומכניס תוכן, ערכים ומשמעות לבית הספר שלכם.
תיאור הפרויקט
"רב-קו לכל ילד וילדה" הוא פרויקט חינוכי שמטרתו לעודד תלמידים להשתמש בתחבורה ציבורית ולספק להם כלים להתניידות עצמאית. במסגרת הפרויקט, ילדים מקבלים כר
טיס רב-קו אישי ונחשפים ללמידה חווייתית על עולם התחבורה הציבורית, כולל התנסות מעשית בנסיעה.
מטרות הפרויקט 🎯
🚍 חיבור לתחבורה ציבורית כבחירה מודעת
באמצעות פעילות חווייתית, הילדים לומדים על תרומת התחבורה הציבורית להפחתת זיהום האוויר, צמצום עומסי התנועה והפיכת הערים לנגישות ושוויוניות יותר.
🛤 שינוי הרגלי נסיעה – עצמאות תחבורתית
מחקרים מצביעים על כך שילדים הנוסעים בתחבורה ציבורית מפתחים עצמאות גבוהה יותר, אחריות אישית וביטחון עצמי, בהשוואה לילדים הנסמכים באופן בלעדי על הסעות ההורים או רכב פרטי. ההתנסות בנסיעה עצמאית משפרת את יכולות ההתמצאות במרחב, פותרת חשש מניידות ומקנה כלים חשובים להמשך החיים.
🚆 רכישת ידע ומיומנויות לחיים
התלמידים לומדים לתכנן נסיעה, לקרוא לוחות זמנים ולפתח מיומנויות תקשורת, בטיחות וניהול זמן – מיומנויות חשובות שיכינו אותם להתנהלות עצמאית בעתיד.
איך זה עובד בפועל? 🤔
📌 פעילויות חינוכיות בכיתה – הרצאות חווייתיות על תכנון נסיעה, כללי התנהגות ויתרונות התחבורה הציבורית.
📌 הנפקת כרטיסי רב-קו בבתי הספר – יציאה למרכז הרב-קו להנפקת כרטיסים לכל הכיתה.
📌 התנסות בנסיעה ציבורית – סיור מודרך ראשון בתחבורה הציבורית, בו הילדים יתרגלו שימוש ברב-קו וילמדו להתמצא במערכת התחבורה.📌 התמודדות עם מצבים שונים – למידה על פנייה לנהג, התנהלות במצבי חירום ותגובות למצבים בלתי צפויים במהלך הנסיעה.
🌍 תחבורה ציבורית היא לא רק אמצעי נסיעה – היא דרך להעצים את הילדים, לפתח את עצמאותם ולהכין אותם לחיים.
זה הזמן להצטרף לתוכנית ולהעניק לתלמידים את הכלים לעתיד חכם, ירוק ועצמאי יותר!