מחקרים ודוחותמחקרים ודוחות

אוריינות ילדים בתחבורה הציבורית 2025

אורינות

פערים דרמטיים בין ערים ומגזרים: דוח חדש ממפה את דפוסי השימוש בתחבורה ציבורית בקרב ילדים ונוער בישראל

דו"ח חדש של ארגון "תחבורה היום ומחר" מציג לראשונה תמונת מצב מקיפה של השימוש בתחבורה ציבורית בקרב ילדים ונוער – בהתבסס על תיקופי רב-קו, סקרי אוכלוסין וסקר עמדות הורים. הממצאים חושפים פערים עצומים בין ערים, יישובים ומגזרים, מדגישים את חשיבות מעורבות ההורים, ומציעים כיווני פעולה לקידום אוריינות תחבורתית.

פערים בין יישובים: פי 25 בין הקצה העליון לתחתון

הדו"ח מדרג את היישובים בישראל לפי מספר הנסיעות הממוצע לילד בשנה, ומציג הבדל קיצוני – פי 25 – בין ערים. בירושלים נרשמו 127.8 נסיעות בשנה לילד, לעומת 4 בלבד בבקה אל גרביה. גם חיפה (114.4) וטבריה (108.7) בולטות בנתונים גבוהים, לעומת לוד (19.5) או הוד השרון (21.8) בתחתית הדירוג.

השפעת גודל העיר והמיקום הגיאוגרפי

מהדוח עולה מתאם ברור בין גודל היישוב לבין מספר הנסיעות: בערים גדולות נמדדו 69.3 נסיעות בממוצע לילד בשנה – פי 2.3 יותר מאשר ביישובים קטנים. בערים בינוניות: 47.8 נסיעות. ביישובים קטנים: 30.5 נסיעות בלבד.

 פערים בין מגזרים

ביישובים ערביים כמו סח'נין וטמרה ניכרת תמונה מורכבת: מצד אחד, שיעור נסיעות הילדים מכלל הנסיעות בעיר גבוה מאוד – מעל 48%, אך מצד שני, מספר הנסיעות השנתי לילד נמוך במיוחד (פחות מ-16). גם השימוש בתחבורה ציבורית בקרב מבוגרים נמוך מאוד – בסח'נין 4.8 נסיעות בשנה למבוגר, בטמרה 5.8 בלבד. נתונים אלה מעידים על שירות תחבורה ציבורית חלקי ולא מוטמע, שנכנס ליישובים אלה רק בשנים האחרונות, ולעיתים מלוּוה באי-אמון או היעדר חינוך ייעודי לשימוש בו.
לעומת זאת, בערים עם אוכלוסייה חרדית או דתית שיעור הנסיעות גבוה, והתחבורה הציבורית ממלאת תפקיד מרכזי בהתנהלות היומיומית של כלל האוכלוסייה – ילדים ומבוגרים כאחד.

תמר קינן, מנהלת עמותת ״תחבורה היום ומחר״:

"הדרך לעצמאות של ילדים במרחב הציבורי מתחילה בתחבורה ציבורית. חשוב לזכור שנסיעה בתחבורה ציבורית היא מפתח עבור ילדים, בעיקר באוכלוסיות המוחלשות, להגדלת מרחב ההזדמנויות שלהם בבחירת חוגים, בתי ספר, פעילויות חברתיות ועוד. ילדים  צריכים אפשרות בטוחה ונגישה כבר עכשיו. אנו פועלים במסגרת הפרויקט שלנו *רב קו לכל ילד וילדה* ולהכשיר ילדים לשימוש עצמאי בתחבורה ציבורית כבר מגיל צעיר, וקוראים למשרד התחבורה לייצר תהליך מובנה ופשוט של הנפקת כרטיסי רב קו ועריכת נסיעת התנסות בתחבורה ציבורית בכל בתי הספר ברחבי הארץ, כך שכל בוגר בית ספר יסודי יצא עם תעודה ראשונה לחיים, המאפשרת לו להתנייד בתחבורה הציבורית"

 

מוזמנים לשתף:

הגוף המפרסם

תחבורה היום ומחר, מכון כנרת למחקר תחבורה

כותב הפרסום

תמר קינן, עדי אשכול, עוזי פרוינד פיינשטיין

שנת הפרסום

2025

קטגוריות פרסום

תגיות

תגיות

תגיות

מסמכים

גלריות תמונות

סרטונים

אירועים

פרסומים נוספים בנושא

השותפים שלנו