הודעה לעיתונות: הצעת חוק רמת שירות בתחבורה הציבורית
ח"כ דב חנין יגיש היום (ד', 16.11.2016) למזכירות הכנסת הצעת חוק חדשה שנוסחה ב'אדם טבע ודין' בשיתוף עם תחבורה היום ומחר וארגון 15 דק', אשר במסגרתה יוקם מאגר מידע המרכז "און ליין" המרכז את כל האינפורמציה בנושא תחבורה ציבורית.
הצעת החוק תוצג מחר לראשונה בכנס התחבורה הציבורית שמארגן ארגון "תחבורה היום ומחר".
מאגר המידע יעלה, בין היתר, באופן ישיר את נתוני ה- GPS אשר קיימים כבר כיום בכל האוטובוסים ובאופן זה יוכלו צרכני התח"צ לדעת באיזו שעה יצא האוטובוס מתחנת המוצא שלו, האם אוטובוס שהיה אמור לצאת מהתחנה לא יצא לבסוף ומה מיקומו העדכני.
מעבר לנגישות ולשקיפות במידע, להצעת החוק ישנן שתי מטרות מרכזיות. האחת היא התוויית מדיניות ארוכת טווח לתכנון התחבורה הציבורית בישראל; באמצעות מאגר המידע ניתן יהיה לבחון באילו מקרים נסיעה ברכב פרטי אורכת פחות זמן מנסיעה בתחב"צ ובמקרה כזה, לייעל את הנסיעה באותם קווי אוטובוס, באמצעות תגבור, פתיחת נת"צ וכיו"ב. באופן כזה, לרשות מקבלי ההחלטות יהיו את מקסימום הכלים להכניס שינויים באופן תכנון התחב"צ כך שתהיה היעילה ביותר.
המטרה השניה של הצעת החוק היא לשמש כלי צרכני משמעותי אשר באמצעותו יוכלו משתמשי התחבורה הציבורית לתכנן באופן יעיל יותר את נסיעתם בתחבורה הציבורית ואף במידת הצורך להשתמש במאגר המידע בהליך של תביעה נזיקית, במקרה של עיכובים לא מוצדקים.
ח"כ דב חנין, יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית: "שקיפות ציבורית של מידע היא חיונית כשלעצמה, מבחינת הזכות של הנוסעים להבין איך פועלות המערכות הציבוריות שמשרתות אותם. היא חיונית גם כמכשיר לקדם שינוי פרקטי לשיפור המערכת כולה. לכן, זה מהלך ציבורי חשוב גם ברמת הזכויות האזרחיות וגם ברמה המעשית".
הצעת החוק מבוססת על מחקר שערך ארגון תחבורה היום ומחר בנושא רמת שירות בתחבורה הציבורית. המחקר בחן את עמדותיהם של משתמשי התחב"צ בישראל בנוגע לחשיבות ולמצב בפועל של מאפייני איכות השירות. מסקנה חד משמעית שעלתה מן המחקר היא כי המרכיבים הנוגעים לאמינות ומשך הנסיעה הם הפרמטרים המשמעותיים ביותר לציבור, ובהם גם שביעות הרצון הנמוכה ביותר.
הצעת החוק תביא למהפכה: במקום הבקרה הנהוגה כיום המתייחסת למרכיבים להם מחויב המפעיל בלבד, הבקרה תהיה על כלל מערכת התחבורה הציבורית.