פורום ארגוני תחבורה
הושקה השדולה לתחבורה בת קיימא בכנסת!
בשעה טובה, בתחילת חודש יוני הושקה השדולה לתחבורה בת קיימא בכנסת, בהובלת ח"כ תמר זנדברג ממרצ וח"כ יריב לוין מהליכוד-ביתנו. בישיבה נכחו שר התחבורה ישראל כץ, השר להגנת הסביבה עמיר פרץ וחברי כנסת נוספים. מסמך שהוכן ע"י מכון המחקר של הכנסת והוצג בארוע, מצא שההשקעה בתחבורה ציבורית במטרופולינים לתושב בישראל נמוכה ב-86% מההשקעה הממוצעת בעולם. מדברי ח"כ זנדברג בישיבה:
"השדולה לתחבורה בת קיימא שמה לה למטרה לפתח אמצעי תחבורה מגוונים שישימו את האדם במרכז ולא את קופסת הפח. יחד עם שר התחבורה, השר להגנת הסביבה, חברי הכנסת דב חנין, יעקב אשר, אילן גילאון ואיתן כבל הבענו היום מחויבות לתחבורה מקיימת."
הזמנה להשתלמויות לקידום תחבורה בת קיימא ברשויות המקומיות
בחודשים הקרובים נקיים 4 מפגשים הנוגעים בסוגיות השונות של תחבורה בת קיימא. המפגש הראשון יתקיים ב-26/6, פרטים נוספים יימסרו בהמשך.
על הפורום
ארגון תחבורה היום ומחר מוביל פורום זה של ארגונים החוברים לראשונה על מנת להעלות את מעמד משתמשי התחבורה הציבורית בסדר העדיפויות של ממשלת ישראל, ולהביא לתחבורה ציבורית שתהווה מענה לכלל האוכלוסייה וחלופה ראויה לרכב הפרטי. החברים בפורום כוללים ארגוני סביבה וחברה, ארגונים לקידום זכויות של בעלי מוגבלויות וארגונים מהמגזר החרדי. מטרת הפרויקט ליצור חזית סינרגטית לקידום תחבורה בת קיימא, שתהיה פעילה ומעודכנת כל העת, על מנת למצות את פוטנציאל ההשפעה הטמון בכל אחד מהארגונים, ויחד להוביל שינוי משמעותי.
ניכר כי התגבשה התשתית המקצועית, הרעיונית והמנטאלית בקרב ארגוני הסביבה העוסקים בתחבורה לפעול יחד. החיבור לארגונים מחוץ לתנועה הסביבתית בעלי אינטרסים משיקים לשיפור התחבורה הציבורית הוכיח גם הוא נכונות והניב הזדמנויות לשיתוף פעולה אמיתי. במסגרת פעילות הפורום אנו מעלים את רמת הידע והקשרים המקצועיים בתחום התחבורה הקיימים בארגונים; מעמיקים את הדיאלוג שנוצר לראשונה בין הארגונים ליצירת מכנה משותף רחב, רמת תאום גבוהה ושימוש הדדי בחוזקות וביכולות של ארגונים אחרים; מפתחים, מתכננים ומבצעים פעילות משותפת מול מקבלי ההחלטות, מפעילי התחבורה הציבורית, והציבור הרחב.
החזון המשותף
ארגוני החברה האזרחית העוסקים בקידום תחבורה בת קיימא פועלים בשיתוף פעולה על מנת שתתקיים במדינת ישראל מערכת תחבורה המאפשרת לכל האנשים ומגזרי החברה נגישות מיטבית ושוויונית לקיום פעילות כלכלית וצריכת שירותים, וכן קשרים חברתיים ותרבותיים. כל זאת יתקיים על ידי:
• שיפור השירות בתחבורה הציבורית, ועידוד הליכה ברגל ותחבורת אופניים
• יצירת עדיפות לתחבורה הציבורית ולתחבורת האופניים על פני הרכב הפרטי
• שיפור תשתיות ותכנון עירוני מוטה תחבורה ציבורית, הליכה ברגל ותחבורת אופניים
• הגברת הבטיחות בדרכים עם דגש על הולכי הרגל ורוכבי האופניים
• הקצאת משאבים ייעודיים לחיזוק אוכלוסיות מוחלשות
• יצירת קישוריות בין אמצעי התחבורה השונים
הישגי הפורום
בינואר 2012 נכנס לתוקפו חוק מוקד המידע לתחבורה ציבורית (תיקון 98 לפקודת התעבורה) אותו קידם ודחף הפורום. מטרת החוק היא לשפר את השירות הניתן למשתמשי התחבורה הציבורית בישראל ולעודד את השימוש בה, באמצעות הסדרה ושיפור של המידע הניתן למשתמשים. החוק מחייב את החברות החברות המפעילות את קווי התחבורה הציבורית להעביר מידע שוטף ומפורט לגבי קווי השירות שהן מפעילות למרכז מידע ארצי מאוחד, שיאפשר לנוסע לקבל מענה פשוט וזמין באמצעות שיחת טלפון אחד או כניסה לאתר אחד. נושא שני בו החוק עוסק הוא המידע לנוסע על גבי תחנות האוטובוס: החוק מחייב את המפעיל להציב בכל תחנה המשמשת קו שירות שהוא מפעיל, מפה המפרטת את מהלך קו השירות, וכן שילוט הכולל זמני מתן השירות, תדירות הקו ודרכי התקשרות עם בעל הרישיון ועם מרכז המידע הארצי. נושא שלישי הוא הצבה הדרגתית של שילוט אלקטרוני בתחנות האוטובוס ברחבי הארץ, באחריות משותפת של משרד התחבורה והרשויות המקומיות.
בנובמבר 2012, לאחר מאבק ארוך של למעלה משנה, פרסם משרד התחבורה את דוחות ריבה, המבקרים את רמת השרות של מפעילות התחבורה הציבורית. הדוח, המכונה דוח ריבה על שם החברה המכינה אותו פעמיים בשנה, היה חסוי בשל מה שהוגדר "סודות עסקיים", ורק לאחר לחצים, הותר העיון בו ללא צילום. חשיבותו של מערך הבקרה התפעולית היא בכך שהוא מוודא את עמידתם של מפעילי התחבורה הציבורית במערך ההסכמים וההתחייבויות שנחתמו מול המשרד ובתוכם רמת השירות המחייבת שהוגדרה בהסכם ההפעלה. רק לאחר שגלש העניין להליך משפטי, והוגשה עתירה ע"י התנועה לחופש המידע, נכנע משרד התחבורה ופרסם את הדוחות, אך במתכונת שונה מאלו שפורסמו בעבר ותוך הצגת המידע בצורה חסרה ומסורבלת. המאבק בעניין זה עדיין לא תם.
בין החברות בפורום הארגונים ישנן גם העמותות המקדמות נגישות לקהלים שונים - אגודת החרשים הארצית, אקים, בזכות, מטה מאבק הנכים ושמעיה. הפורום פנה למפעילות התחבורה הציבורית ויזם הדרכות לשיפור הנגישות לאותם קהלים. כיום נערכות ההדרכות לכלל נהגי אגד ודן, ובעתיד ייערכו בחברות נוספות. בנוסף, ב-2012 פרסם ארגון תחבורה היום ומחר את "המדריך לפעילים", להדרכת פעילים מקומיים בדרכי העבודה מול הגופים השונים בתחום התחבורה, ברמה המקומית.