האמנה הבינלאומית לקידום ההליכה ברגל
WALK21
האמנה הבינלאומית לקידום ההליכה ברגל
יצירת קהילות בריאות ומקיימות של אנשים הבוחרים ללכת ברגל
אנו החתומים מטה, מזהים את התועלות של ההליכה ברגל כמפתח ליצירת קהילות בריאות ומקיימות, ומכירים בזכות האוניברסאלית של כל אדם ללכת ברגל בבטחה וליהנות ממרחבים ציבוריים איכותיים בכל מקום ובכל זמן. אנו מחויבים לצמצם את המחסומים הפיזיים, החברתיים והארגוניים המגבילים פעילות זו של הליכה ברגל. אנו נפעל ביחד ליצירת תרבות שבה אנשים בוחרים ללכת, באמצעות המחויבות שלנו לעקרונות האסטרטגיים להלן, ולדרכי הפעולה הנגזרות מהם:
- נגישות שוויונית
- הבטחת ניידות עצמאית, נוחה ובטוחה, באמצעות אספקת גישה רגלית עבור מירב האנשים למירב המקומות, ובאופן מיוחד למבנים ציבוריים ולתחבורה ציבורית.
- שילוב אנשים בעלי יכולות מוגבלות באמצעות בנייה ותחזוקה של שירותים ומתקנים מתאימים באיכות גבוהה.
2. עיצוב מרחבים לאנשים ולא למכוניות
- חלוקה מחדש של מרחב הדרך בין המשתמשים, יישום אזורים בעלי עדיפות להולכי רגל, ויצירת סביבות נטולות רכבים התומכות באינטראקציה חברתית, משחק ויצירה.
- עיצוב ותחזוקה של רחובות נקיים, מוארים, חופשיים ממכשולים, רחבים מספיק להכלת גודש הולכי רגל, מספקים מענה לתנאי מזג האוויר השונים, והזדמנויות לחצות דרכים באופן בטוח וישיר ללא מעבר בין מפלסים.
- הסרת מפגעים ומכשולים מדרכם של הולכי הרגל והבטחה כי מתקנים לרוכבי אופניים ואחרים לא מפחיתים מהנוחות והבטיחות של הולכי הרגל
- אספקת מקומות ישיבה ושירותים ציבוריים בכמות ובמיקומים שמתאימים לצרכים של כל המשתמשים
- הגברת קריאות המרחב באמצעות הצבת שילוט ברור ואספקת מידע עקבי
- פיתוח, תחזוקה והערכה של שטחים עירוניים ירוקים איכותיים בנגישות גבוהה
3. אינטגרציה משופרת של רשתות הליכה ותחבורה ציבורית
- רשת של שבילי הליכה ברגל המחוברים ביניהם באופן פונקציונאלי
- קישורים למערכות המשלימות של התחבורה הציבורית כולל מידע מכוון וגישה בטוחה, קלה ונוחה לתחנות התחבורה ציבורית
4. תכנון תומך של המרחב ושימושי הקרקע
- מתן עדיפות לאמצעי תחבורה כגון הליכה ורכיבה על אופניים על פני אמצעי תחבורה ממונעים, ולתנועה מקומית על פני תנועה למרחקים ארוכים.
- תכנון המקדם אורח חיים שאינו תלוי-רכב: תכנון של דיור, עסקים, פארקים ותחבורה ציבורית באופן שיבטיח הגעה נוחה ברגל, עצירת ההתפשטות העירונית, הקצאה מחדש של המרחב לטובת הולכי הרגל וחיבור קטעים חסרים בין שבילי ההליכה הקיימים.
5. הגברת הבטיחות בדרכים
- הפחתת הסכנה הנשקפת להולכי הרגל מכלי הרכב באמצעות ניהול תנועה, על פני הפרדה של הולכי הרגל באופן שמגביל את תנועתם. לדוגמא, הפחתת מהירות נסיעה באזורי מגורים, קניות ובתי ספר
- אכיפת חוקים והובלת קמפיינים לעידוד נהיגה ידידותית להולכי הרגל
- נקודות חצייה יעילות ובטוחות להולכי הרגל, מינימום המתנה לפני החצייה וזמן מספיק לחצייה גם עבור הולכי הרגל האיטיים יותר
6. הפחתת רמת הפשע והפחד ממנו
- הגברת מודעות בקרב מומחי התחבורה והמתכננים באשר לתחושת הביטחון של הולכי הרגל והשלכותיה על ההחלטה ללכת ברגל
- ביצוע סקרים לזיהוי מוקדים לטיפול, באמצעים כגון הגברת תאורה, הרחבת טווחי ראייה, פעילות במפלס הרחוב, ועוד.
7. תמיכת הרשויות
הכנת תוכנית פעולה מקיפה וכוללנית לקידום ההליכה ברגל הכוללת:
- גיוס תמיכת כל בעלי העניין הרלוונטיים: עירוב רשויות התחבורה, התכנון, הבריאות, החינוך והמשטרה על מנת לעודד מדיניות ופעילות משלימה,התייעצות ושיתוף ארגונים מקומיים המייצגים הולכי רגל וקבוצות אחרות רלוונטיות כגון צעירים, קשישים ובעלי מוגבלויות
- סקירת המצב הקיים באמצעות איסוף נתונים כמותניים ואיכותניים (כגון הרגלי ההליכה של הציבור, יעדים, מוטיבציות, זמן שהייה במרחבים ציבוריים ורמת שביעות רצון)
- הצבת יעדים לאור המצב הקיים והכנת תוכנית פעולה
- גיוס ואספקת המשאבים השוטפים הנדרשים למימוש התוכנית
- יישום פרויקט פיילוט, הערכה ולמידה מהניסיון
- הערכת תוכניות באמצעות איסוף והשוואת נתונים לפני, במהלך ולאחר יישום התוכניות
- שילוב נושא ההליכה ברגל כחלק מההכשרה והעבודה השוטפת של העוסקים בתחבורה ובטיחות, בריאות ותכנון ערים.
8. יצירת תרבות של הליכה ברגל
- עידוד פעיל של כל חברי הקהילה ללכת ברגל ככל הניתן כחלק מחיי היומיום
- יצירת תדמית חיובית של הליכה כחלק מחיי התרבות של העיר
- יצירת תמריצים כלכליים מהממשלה, מקומות עבודה ועסקים לאנשים שהולכים יותר