האם חיפה עוברת לתחבורה ציבורית משולבת?

כותב הפרסום: 
רענן חסידוף
שנה: 
2011
קטגוריית פרסום: 
פתח/הורד קובץ: 
הפרסום: 

האם חיפה עוברת לתחבורה ציבורית משולבת?

 

אינג' רענן חסידוף, מהנדס תחבורה 
 

 

מבוא

 

לאחרונה נערך סיור במספר תחנות רכבת בחיפה ביוזמת אירגון "תחבורה היום ומחר". מטרת הסיור היתה להציג את השילוביות בין מרכבי מערכת התחבורה הציבורית. בסיור זה התמקדנו באפשרויות העומדות לפני המגיעים לתחנות הרכבת להמשיך בתחבורה ציבורית למחוז חפצם. ניסינו לשמוע וללמוד על דרכים לשילוב בין כל מפעלי התחבורה הציבורית במקום המפגש העיקרי: תחנות הרכבת. ראינו בסיור את פעילות התחבורה המשלימה למערך תחנות הרכבת – איך להגיע לתחנה בזמן המתאים באמצעי הסעה אחר ולא באמצעות הרכב הפרטי. שרות זה חייב להיות בעל זמינות ואמינות גבוהה כך שהנוסע יהיה בטוח שבכל שעה שיגיע באמצעות הרכבת – יעמוד לרשותו אמצעי הסעה לביתו וכמובן שרות דומה לתחנת הרכבת.  כך נוכל ליצור מערך תחבורתי "מדלת לדלת" ולוותר על הרכב הפרטי.

 

 

שילוביות במערכות התחבורה הציבורית

 

צפיפות תנועה גדלה והולכת, הצורך לשמר את הסביבה ובעיות הבטיחות בדרכים, הם הסיבות העיקריות ליזמות חדשה במערכות תחבורה ציבורית (ת"צ). מערכות התחבורה בארץ נבנו לענות לצרכים מסוימים- כל פעם מהיבט תחבורתי אחר. אפשר לבחון את בעיות הת"צ דרך שלוש נקודות מבט: המשתמש (הגדלת מספר הנוסעים) הממשלה (פיתוח עתידי, מסופים, מדרחוב) ומפעילים (מערכת יעילה, עלות מינימלית). משתמשי מערכות התחבורה בארץ מאבדים כיום זמן רב במעבר שבין אמצעי תחבורה אחד למשנהו. אין ספק שהציבור מחפש שירותי תחבורה מדלת-אל-דלת בעלי נוחות מרבית, זמן המתנה קצר ושירות אמין. אלינו, כמתכנני תחבורה מוטלת החובה לפתח תוכנית אינטגרטיבית שתתמקד בשילוב שבין אמצעי תחבורה ציבורית היבשתיים ותגזור את הדרכים הטובות יותר (ארגוני, ניהולי, פונקציונאלי ותפעולי). דרכים אלו יכללו מעברים נוחים ומתוזמנים במסופים מתואמים. יש ליצור ספר הנחיות, בנוסף להנחיות לתכנון גאומטרי של מרכזי תחבורה משולבים, שתהווה כלי עבודה, למעצבי מדיניות, מתכנני ומפעילי מערכות תחבורה ציבורית בישראל.

 

 

תחנות רכבת ושילוב מפעילים נוספים כחלק מתחבורה משלימה

 

מערך הרכבות הארצי מאפשר ניצול מירבי של יתרונות התשתית המסילתית כדי לאפשר נסיעה בינעירונית מהירה ונוחה. אך התמונה הכללית רחבה יותר: לכולנו ברור כיהרכבת הינה מקצר הזמן הטוב ביותר הקיים כיום, לעומת נסיעה ברכב הפרטי. אך זמן הנסיעה ממוצא ליעד  כולל גם נסיעה אל תחנת הרכבת וממנה. כאן קיימת מלכודת זמןבמסגרתה זמן ההגעה אל התחנה, ההמתנה לרכבת ובהמשך הנסיעהבאוטובוס או מונית, מאריכים את הנסיעה המשולבת בת שלושה המקטעים,כך שלעיתים אכן נסיעה ברכב פרטי מביאה את הנוסע ליעדו בטווחזמן דומה, או אף מהיר יותר מאשר ברכבת, וכך מאבדת הרכבת אתיתרונה. מאחר ומטרתנו לקצר את זמן הנסיעה וכך להעביר יותר נוסעים לתחבורה ציבורית, בסיור שערכנו בחיפה, מצאנו שיש לדאוג לתחבורה משלימה בתחנות הרכבת: אוטובוס, מונית ובעתיד גם מטרונית. והראיה, מגרשי החניה המלאים עד אפס מקום בכל תחנות הרכבת בהן ביקרנו, מלמדים על הצורך תכנון קווי תחבורה ציבורית מתוזמנים ללוח הזמנים של הרכבת (הנקרא קו הזנה). באמצעות חברת "יפה נוף" למדנו על התוכניות לעתיד לשיפור מערכות התחבורה הציבורית: מטרונית ורכבל לטכניון והאוניברסיטה והשילוביות בין המערכות השונות במתח"מ שיבנה בסמוך לקניון לב המפרץ. כמוכן הוצגה השילוביות ושימושי הקרקע בתחנת רכבת עתידית בקריות עם רוב האלמנטים הנדרשים לשילוב כל המפעילים.

 

כאשר חושבים על קווי תחבורה ציבורית מתיחסים בדרך כלל למערך קווי האוטובוסים. ניסיון לשילוב תפעולי של מערכות התחבורה הציבורית מצאנו בתחנה מרכזית בחוף הכרמל הסמוכה לתחנת הרכבת אל לא נמצא מעבר ישיר בין התחנות. נעשים נסיונות לתזמן את לוחות הזמנים של קווי אגד הסדירים כדי לתת שרות מתאים לנוסעים, אך לא תמיד השרות עומד בציפיות. לדוגמא: אין תאום בין לוח הזמנים של הרכבת וזה של אגד לנוסעים לטכניון ולאוניברסיטה. אגד טוען שהם מתזמנים את הנסיעות לפי דרישות הטכניון והאוניברסיטה, ומי המפסיד? הסטודנט שממתין זמן ארוך לאוטובוס עקב איחור הרכבת במספר דקות. כמובן שאין צורך בתזמון קווים הפועלים בתדירות גבוהה, אך מה לגבי הסטודנט שהתדירות היא נסיעה אחת או שתיים לשעה?

 

דוגמא מוצלחת לשרות תחבורה משלים הציג מר אברהם פריד, יו"ר ארגון המוניות. תאגיד המוניות "שי-לי" מספקת שרות מוניות לאורך כל שעות פעילות הרכבת בתחנת בית יהושע. דוגמא זאת הציגה את היכולת של מונית השרות להפעיל קווי הזנה מוסדרים לתחנות הרכבת במיוחד באזורים בהם הביקוש נמוך יחסית. לכן נעשה כל מאמץ לקבלת רשיונות הפעלה מתאימים ממשרד התחבורה, תוך תאום עם רכבת ישראל ובעתיד גם להקל על המשתמש גם באמצעות כרטיס משותף.

 

גם מוניות לנסיעות מיוחדות מוצבות בסמוך ליציאה מאולם התחנה (בתחנת חוף הכרמל-תחנה נפרדת לכל יציאה: מערבית ומזרחית). ברור שעלות הנסיעה גבוהה יחסית אך הסדר של כרטיס המשך במחיר מוזל (כפי שנהוג בהולנד) יעודד נוסעים בעלי הרכב הפרטי להנות משרות מיוחד אך במחיר סביר. במהלך הסיור נמצא שאין הסדר לתחנת מוניות מיוחדות בחיפה מרכז-השמונה ואז נמצא את הצד המכוער של "החאפר" שידרוש לפעמים מחיר מופרז או יסרב לסוע ליעד קרוב. גם כאן דרושה התערבות משרד התחבורה להסדרת תחנה.

 

בנוסף למערכות תחבורה ציבורית, מצאנו מערכת לנסיעות מיוחדות לעובדי מת"מ בסמוך לתחנת חוף הכרמל הנעזרים ב"שאטל" או הסעית בעברית תקנית. שרות זה מאפשר להגיע למקום עבודה בזמן קצר במימון משותף לרכבת ולמעסיק. רכבת ישראל פתוחה לכל ניסיון של מרכזי תעסוקה להסדיר הפעת הסעית.

 

 

שיפור קווי הרכבת

 

גם בהפעלת מערך הרכבות מצאנו מקום לשיפור השרות בעיקר בשעות הערב והלילה. כדי לשפר שילוביות גם בשעות בהם אין תחבורה משלימה בתחנת חיפה מרכז-השמונה הממוקמת בעיר התחתית. נציע להמשיך את מסלול הנסיעה לתחנה אחת נוספת-לב המפרץ. בביקור בתחנת לב המפרץ מצאנו שאין קשר ישיר לתחנת האוטובוס המרכזית, הפעלת עד שעות הלילה המאוחרות, אך המעבר דרך הקניון זמין רוב שעות היממה. ברור שהאפשרות לסיום הנסיעה ברכבת בסמוך לתחנה מרכזית יעלה גם את מספר המשתמשים ברכבת וישפר את השילוביות. תזמון קווי האוטובוסים חשוב במיוחד ברכבת המאוחרות לקראת סיום השרות. לדוגמא: האוטובוס האחרון בין מרכזית חוף הכרמל יוצא למרכזית המפרץ יוצא לדרכו מספר דקות לפני הגעת הרכבת לתחנה. מאחר ובשעות הלילה איחור הרכבת נדיר, שינוי של 5 דקות ישנה את כל התמונה.

 

 

המלצות לשיפור

 

מאחר ובמערכת פועלים מספר מפעילי תחבורה ציבורית בהתאם להנחיות הרגולטור ומספר רב של רשויות מקומיות, כל ניסיון לשיפור לא יהיה פשוט. ניסיון העבר בתחנות רכבת מחוץ לחיפה מוכיח שניתן להתגבר על הקשיים ועל הביוקרטיה שבדרך. מארגן הסיור מהנדס רענן חסידוף סיפר על תכנון קו הזנה מהעיר כרמיאל לתחנת רכבת בעכו. והכן הקו צורף במהלך הרפורמה בקווי השרות והתקבל רשיון מתאים. הקו פועל כראוי באמצעות מוניות מסוג טרנזיט לטובת תושבי כרמיאל לאורך כל שעות פעילות התחנה. לאור הצלחת הקו גם חברת אגד החלה להפעיל קו אוטובוס חדש במקביל למוניות השרות!! וציבור נוסעי רכבת מרוויחים שרות טוב גם בתחבורה משלימה וחוסכים מקומות בחניון התחנה. שיתוף הציבור יאפשר מציאת פתרון ההולם את תושבי הרשות תוך שיתוף פעולה של כל הגורמים.

 

סיכום - החזון

 

האינטרס הכלכלי והאזרחי חובריםיחד לטובת מיזם לבניית שיתוף הפעולה בין הרכבת, חברותהאוטובוסים, המוניות, הרשויות המקומיות ומשרד התחבורה, במטרה להפחית את מספר משתמשי הרכב הפרטי. סיור זה איפשר הצצה למורכבות המערכות המשרתות את תושבי מטרופולין חיפה וגם הציג פתרון שכולם ירוויחו: תכנון ולהסדרת קוי ההזנה או שאטלים לתחנות באמצעות מפעילי אוטובוסים, תאגידי מוניות וגם תחנות למוניות מיוחדות שואפשרו להגיע לתחנת רכבת ולחזור ממנה בצורה נוחה ואמינה (כל נוסע יבחר את הפתרון המתאים לו). מכאן אנו קוראים למוניות (שרות או מיוחד) להרים את הכפפה ולהפעיל שרות טוב יותר, לתחנות הרכבת בחיפה.

 

תודה לגב' רינת בוטבול, תחבורה היום ומחר ולחברת "יפה נוף" על הצגת הנושא